fbpx
Viewing posts categorised under: Uncategorized

Replacement of Missing Teeth

Posted by dentist3 in Blog, Uncategorized | 0 comments

Replacement of Missing Teeth

Losing one or more teeth can certainly change the appearance of your smile and have a negative impact on your oral health and confidence. Even the loss of a single tooth can affect your speech, the ability to chew your food, and over time can cause the shifting of your teeth into some of the empty spaces if it isn’t be replaced. Fortunately, there are a few options available to replace your missing teeth and to help restore your beautiful smile.

What are the available options to replace missing tooth/teeth?

1.  Dental Implant

Dental implant has been designed to artificially replace a natural tooth root and are inserted into the jawbone to support a restorative or replacement crown, bridge or denture. 

Pros

- Most similar to natural tooth 

- Suitable to replace single tooth or multiple teeth in different areas

- No involvement of neighbouring teeth, so adjacent teeth remain intact

- Minimal maintenance required

- Prevent loss of jawbone

Cons

- Expensive

- Requires surgical procedures

- Requires healing time for the implant to fuse with the jawbone

dental implant malaysia

2. Dental Bridge

A dental bridge is held by two crowns, which normally fitted onto the teeth on either side of the gap, and the crowns are attached to the replacement teeth on the missing area. This type of restoration is permanently cemented in place.

There are a lot of designs for dental bridge, which includes fixed-fixed bridge, Cantilevel bridge, Maryland bridge and implant-supported bridge. Do consult your dentist to determine which type of bridge works best for your needs.

Pros

- Look and feel like a tooth

- More economical option compared to dental implants

- No surgery required

Cons

- Teeth adjacent to the gap need to be trimmed in order to support the bridge

- Food particles can slip underneath the bridge and extra effort needed to clean under the bridge

full and removable dentures
full and removable dentures

3. Removable Denture

The denture is custom-made based on a mold of your mouth. It is fabricated out of pink acrylic, which mimics your gums and supports and stabilizes the denture. The acrylic teeth attach to the base and fit into the space of the missing teeth in your mouth. 

Pros

- Less expensive than dental implants and dental bridges

- Easier to repair

- No surgery required

Cons

- Uncomfortable and unstable compared to dental implant and dental bridges

- Must be removed and cleaned on a daily basis and removed before sleeping

- Do not always function well or look as natural as fixed options

Dental Bridge
Dental Bridge

FAQ 

Types of dental bridge
Types of dental bridge

Dental Bridge

1. Do I need to take out my dental bridge?

No. Dental bridge is a fixed dental replacement option. It is permanently cemented in place and remains all day and all night.

2. Can I eat normally with dental bridge?

Yes. The dental bridge will function as your normal teeth would. In other words, you don’t have to worry about chewing and eating with the dental bridge. However, hard foods like nuts can damage the structure of dental bridge, just like eating hard food with your normal teeth will increase the risk of teeth fracture as well.

3. How long will the dental bridge last?

Generally, bridges can last anywhere between 5 and 15 years or even more. The key is proper oral and dental care. Routine teeth cleaning and check-up are required to increase the lifespan of dental bridges.

4. How do I take care of my dental bridge?

Food particles can slip underneath the bridge, hence floss is needed to adapt underneath the bridge to keep that area clean.  Routine check-up every 6 months is required to detect early failure of dental bridge.

5. Can I get my dental bridge in one visit?

No. During the first visit, consultation and X-rays will be done to determine whether your case is suitable for dental bridges. After a treatment plan is made, the process of getting a bridge takes two visits.  In the first visit, the teeth are shaped and an impression is taken and sent to the lab.  A temporary bridge is made and cemented.  At the second visit, the temporary bridge is removed and the permanent bridge is cemented in.

6. Are there different types of dental bridges available?

Yes. There are fixed-fixed dental bridges, Cantilever bridges, Maryland bridges, and implant-supported bridges. Fixed-fixed dental bridges are the ones involving crowns on either side of the gap. A Cantilever bridge is similar, except it only needs the support of a crown on one side. A Maryland bridge doesn’t need a dental crown for support because it’s held in place by a framework that’s bonded on the back of the adjacent teeth without needing to trim them down. An implant-supported bridge uses dental implants for support instead of adjacent teeth. Do consult your dentist to determine which type of bridge works best for your needs.

dental implant malaysia

Removable Dentures

1. Do I need to remove my dentures at night?

Yes. You should remove your dentures at night and this will allow give your gum tissue to rest from the pressure of the denture and allows normal stimulation and cleansing by the tongue and saliva. Dentures should be cleaned at night and stored in water during the night.

2. Can I eat normally with my denture?

You need to learn how to use dentures properly and hence it takes a little time to get used to them. After a while, you should be able to eat fairly normally. Start out by eating soft foods that are cut into small pieces. Chew on both sides of the mouth to keep even pressure on the denture. Avoid foods that are extremely sticky or hard. You may want to avoid chewing gum.

3. Will the denture change the way I speak?

You may find it difficult to pronounce certain words with your new denture. Practice reading out loud and repeat the words that give you trouble. With time, you will become accustomed to speaking properly with your denture.

4. Can I get my denture in one visit?

No. It takes a few weeks and normally 3-5 appointments. These include: Impressions – a mold is taken of your gums and/or teeth; Bite registration – we measure how you bite and select your shade of teeth; Wax try-in – you get try the denture on before they are actually finished; Finish – you get to wear your new denture home.

5. How do I take care of my dentures?

Dentures are porous and prone to absorbing stains over time. Scrub them with a soft toothbrush using soap and water. Toothpaste can be abrasive and will wear down the gloss coating and make them prone to staining. 

6. How long can I start to do my denture after teeth extraction?

It takes about 4-8 weeks for the gum to heal properly after extraction of the teeth. Hence, it is advisable to start fabricate the denture after 4-8 weeks to ensure a good fit for the denture.

Written by Dr Michelle

Apa Perlu Buat Bila Sakit Gigi ? & Soalan lazim Gigi lain-lain

Posted by dentist3 in Blog, Uncategorized | 0 comments

Gigi Saya Sakit atau Ngilu gigi sensitif , apa yang perlu saya buat ?

Step pertama adalah untuk jumpa dokter gigi di klinik kerajaan atau klinik swasta untuk check. Sebab bila gigi sakit bermaksud gigi sudah berlubang atau ada masalah gusi . Cuba jangan hanya makan ubat tahan sakit atau berus gigi dengan lebih rajin atau cuba guna ubat bilas mulut saja.

Gigi Saya sudah dicabut dan saya rasa nak ganti gigi yang hilang .

Jika anda ada gigi yang sudah dicabut atau hilang, anda boleh cuba fikir untuk ganti gigi dengan beberapa kaedah : gigi palsu, jambatan gigi atau implan gigi (Dental Implant) . Rawatan yang anda pilih perlu ikut budget yang anda sudah set . Gigi palsu adalah rawatan gigi yang harga paling rendah membandingkan dengan jambatan gigi . Normally Gigi palsu satu biji gigi harga RM 100 , sebagai contoh, jika anda ada 3 biji gigi yang hendak nak ganti, harga klinik gigi dentist3 akan charge lebih kurang RM 350 . Untuk Jambatan gigi. dr gigi akan kira jambatan gigi sebagai unit, normally satu unit RM 800 . jika anda nak ganti satu biji gigi . anda perlu guna 2 gigi sebelah sebagai "tiang" untuk support satu gigi tersebut. So jika nak ganti satu biji gigi dengan jambatan gigi, harga tersebut ada RM800 x 3 = RM 2400 . Kaedah yang paling maju adalah untuk mendapat rawatan implant gigi .
Klinik gigi dentist3 charge satu implant gigi RM 4800 sahaja termasuk sarung gigi tersebut. Walaubagaimanapun, rawatan tanam gigi perlu masa selama 3-5 bulan untuk ganti gigi tersebut.

Berapa lama saya perlu cuci gigi di klinik gigi ?

Biasanya doktor gigi kita akan mengesyorkan customer cuci gigi sekurang-kurangnya sekali setahun. Rawatan cuci gigi di klinik gigi dentist3 hanya berharga RM 80-100+ . Rawatan cuci gigi ada banyak faedahnya , semasa cuci gigi, dr gigi boleh dapat check gigi sama ada gigi yang berlubang kecil dan boleh ditampal. ini boleh mengelakkan rawatan akar gigi yang akan melibatkan kos lebih banyak. Rawatan Cuci gigi di klinik Gigi Dentist3 akan cuci SEMUA gigi dan pastikan gusi sihat.

Kenapa Kadang kala Dr Gigi akan Membuat rawatan Tampalan Gigi Sementara

Jika lubang gigi anda terlalu besar & sudah sangat dekat dengan saraf gigi . Tampalan Gigi kekal tidak dapat dilakukan . Tampalan Gigi sementara (temporary filling) ada satu bahan - Eugenol yang akan cuba pulihkan saraf gigi anda. Biasanya tampalan sementara akan ditukar kepada tampalan kekal (permanent) selepas 2-3 minggu untuk pastikan gigi tersebut boleh dirawat tanpa but rawatan akar gigi atau dicabutan.

Berapa Kos Rawatan Akar Gigi ?

Di klinik Gigi Dentist3, Rawatan akar gigi untuk gigi depan adalah RM 600 , rawatan akar gigi untuk gigi Premolar (belakang gigi taring) adalah RM 800 , manakala rawatan akar gigi untuk gigi besar (molar) adalah RM 950 . Walaubagaimanapun, harga ini ada variasi sebab akan ikut berapa susah rawatan tersebut dibuat untuk rawatan anda

Braces “Murah” Puncak Alam

Posted by dentist3 in Blog, Uncategorized | 0 comments

🤔 Apa fungsi sebenar pendakap gigi Puncak Alam (braces) ?

💡Braces Puncak Alam ialah Antara cara paling berkesan utk meluruskan susunan gigi kita. Gigi yg tersusun memastikan proses membersihkan gigi jadi lebih mudah. Penampilan kita pun akan nampak lebih bagus.

🤔 Macam mana cara braces Puncak Alam berfungsi?

💡Braces berfungsi dgn cara menggerakkan gigi menggunakan wayar & brackets besi yg akan di servis setiap bulan. Jadi korg kena rajin dtg setiap bulan ye!

🤔 Wajib ke cabut gigi kalau nak pakai braces (Puncak Alam)?

💡Tak semestinya. Dr akan cek gigi korg, bergantung pada masalah gigi, result yg korg nak dapatkan & xray gigi, dr akan bgtau samada kes korg perlukan cabutan atau tak.

🤔 Sakit ke bila pakai braces ni?

💡Pada seminggu pertama, mungkin akan rasa tekanan sikit yg disebabkan pergerakan pada gigi, tapi lepas tu korg akan mula biasa & tak rasa sakit dah.

🤔 Berapa lama saya perlu pakai braces (Puncak Alam)?

💡Bergantung pada keadaan gigi setiap individu. Masalah gigi yg berbeza, result yg diingini setiap patient, semua ni memainkan peranan dlm menentukan tempoh masa pemakaian braces korg.
Masalah gigi yg lebih teruk, memerlukan masa yg lebih panjang utk siap.
Tapi kebiasaannya akan ambil 1-3 tahun utk selesai.

🤔 Umur berapa yg paling sesuai utk braces (Puncak Alam)?

💡Remaja 17-23 tahun adalah paling sesuai utk rawatan braces sebab tulang lebih lembut, jadi pergerakan gigi lebih cepat.
Tapi takde masalah utk lingkaran umur lain nak pakai braces. Yg penting semua gigi kekal dah keluar & gigi cukup kuat serta stabil.

🤔 Apa itu retainer?

💡Retainer ialah alat yg akan memastikan gigi kita kekal pada kedudukannya selepas braces dibuka.
Utk setahun pertama, retainer perlu dipakai 24/7. Lepas tu cuma perlu pakai malam masa tidur je.
Retainer akan memastikan fiber & ligamen pemegang gigi di kedudukan baru tu terbentuk dengan sempurna & kekal kat situ.

🤔 Braces ada banyak jenis, mana yg paling bagus?

💡Dr akan cek gigi korg semasa fasa konsultasi & tentu kan yg mana paling sesuai.
Conventional braces ialah braces besi yg ada getah warna warni, jenis ni paling basic, harganya pun rendah berbanding braces jenis lain.
Tapi kemampuan braces conventional ni utk merawat mcm2 masalah gigi tak tersusun tak kalah hebat tau.

Clear aligners ialah braces lutsinar, jenis ni mmg sesuai utk org yg pentingkan penampilan & ada gaya hidup yg sibuk.
Kenapa? Sebab aligners ni lebih mudah dijaga dari segi kebersihan (boleh dibuka pakai), cuma harganya agak tinggi sikit berbanding braces conventional.

❤️Bergantung pada keadaan gigi korg & saranan dr, pilihan braces yg tepat boleh berikan hasil yg lebih optimum & memuaskan!❤️

🦷Pendakap gigi(Puncak Alam) ialah salah satu cara bagi meluruskan susunan gigi, yg berfungsi utk memperbaiki penampilan seseorang.
Selain tu, pendakap gigi jugak membantu korg utk menjaga kesihatan gigi & gusi dgn lebih baik, serta memudahkan proses mengunyah makan menjadi lebih mudah.

🌸Braces berfungsi dgn cara mengerakkan gigi menggunakan wayar & brackets yg akan menarik gigi ke arah yg sepatutnya.

🦷Siapa yg selalunya akan pakai braces (Puncak Alam) ni?

🌸Waktu terbaik utk mula pakai braces ialah semasa remaja.
Tapi! Orang dewasa pun boleh pakai jugak tau. Gigi & gusi yg sihat tu penting tanpa mengira umur. Kalau terlalu muda pun, perlu tggu smpi semya gigi kekal tumbuh dulu sebelum mula pakai braces.

🦷Mulut yg sihat secara keseluruhan adalah penting sebelum kita nak mulakan rawatan ortho ni.
Ada sesetengah yg tak sesuai & tak digalakkan utk memakai braces, contohnya, masalah gusi teruk.
Hanya dr yg boleh cek & tentukan samada korg sesuai atau tak utk pakai braces.

🌸Kenapa saya perlukan braces (Puncak Alam)?

Ada bnyk sebab yg memerlukan korg utk pakai braces.
Antaranya ialah:
*overcrowded (gigi terlalu padat & tak cukup ruang)
*jongang
*overbite (gigi bawah terlalu jauh ke belakang)
*underbite (gigitan gigi atas berada di belakang gigi bawah)

🦷Braces yg selalu kita tgk ialah yg diperbuat dari metal (besi), tp ada jugak yg diperbuat dari ceramic atau plastik.
Walaupun rekaannya dibuat khas utk keselesaan pt (patient), tp ada kemungkinan yg ia akan bergesel dgn mulut & buatkan pt tak selesa.
Gigi pun mungkin akan rasa tekanan & sakit sikit. Tp kejap je (beberapa hari). Cuma akan rasa masa mula2 pakai braces & masa servis bulanan je.

🌸Braces tu mungkin akan rasa mcm besar dalam mulut mula2 sebab korg tak biasa lagi, tp lepas tu korg akan biasa dah.
Jangan risau & teruskan pakai braces anda okay!

🦷Berapa lama perlu pakai braces ni?

Bergantung pada keadaan gigi korg. Boleh jadi antara beberapa bulan sehingga lah 2-3 tahun.
Kebanyakan kes akan siap dlm masa 1-2 tahun.

🌸Perlu ke saya dtg setiap bulan utk servis?

Yup. Setiap org akan ada plan rawatan yg dah dirancang oleh dr, dan perlu diservis sekali sebulan.

Utk dapatkan hasil yg optimum, kena la rajin dtg appointment ye. Dr akan cek keadaan braces & gigi korg, tgk apa yg perlu di tukar supaya pergerakan gigi lebih cepat & di keadaan yg betul.

🦷Pakai braces (Puncak Alam) cuma utk gigi lurus je ke?

Takk, ada bnyk lagi kelebihan utk rawatan braces ni.
Gigi yg tersusun rapi akan memudahkan kita utk jaga kebersihan gigi dgn lebih bagus.
Utk yg ada masalah jongang & gigi berlapis, braces akan tolak gigi tu ke kedudukan yg sepatutnya, sekaligus boleh pastikan gigi kekal bersih.

Bukan tu je, proses mengunyah makanan pun akan jadi lebih mudah tau, barulah korg dpt menikmati makanan kegemaran dgn sepuasnya.

🌸Kadang2 kalau korg selalu rasa rahang mcm tak selesa atau sakit, tu pun mungkin disebakan gigitan yg tak betul.
Cuba consult dgn dr korg tentang ni, tapi masalah rahang selalunya boleh diperbaiki dgn braces jugak, sebab kedudukan gigi yg betul akan pastikan korg gigit sgn selasa, jadi rahang akan kurang tekanan & tak rasa sakit lagi dah.

Braces mungkin rawatan yg pasal berkesan utk membaiki kedudukan gigi korg.
Tapi jangan lupa utk bincangkan dulu aspek rawatan, contohnya, apa hasil yg boleh korg dapat lepas siap nanti, jadi lebih mudah utk korg fahami kenapa perlu nya rawatan ni dilakukan.

🦷Adakah rawatan orthodontic (Puncak Alam) boleh merosakkan gigi saya ?

Gigi korg hanya akan rosak kalau korg tak jaga dengan cara yang betul.

Ia takkan rosak dengan hanya pemakaian braces. Kebersihan yang merosot, pengambilan makanan & minuman yang manis pun boleh menyumbangkan kepada kerosakkan gigi. Ingat, korg harus membersihkan gigi & braces ni dengan teliti tau!

🌸Ini kerana gigi & akar gigi akan bergerak melalui tulang rahang yang akan menyebabkan pemendekkan pada akar gigi. Perubahan ni tak membahayakan gigi korg. Ia adalah penting untuk seseorang mengetahui kemungkinan risiko sepanjang rawatan.

🦷Jika rawatan orthodontic tak dijalankan mengikut kaedah yang betul, ia akan menyebabkan kerosakkan kekal pada tulang rahang, gusi & akar gigi.
Hanya seorang dr gigi yang terlatih dapat memastikan keadaan ni tak berlaku.

🌸Adakah rawatan orthodontic (braces) ni kekal ?

Ada kemungkinan untuk gigi bergerak ke keadaan asal. Tujuan rawatan orthodontic ialah untuk menggerakkan gigi ke posisi yang lebih stabil. Ia adalah satu proses yang rumit & hanya pakar je yg boleh menentukan di mana & bagaimana gigi akan digerakkan.

Posisi gigi terbaru haruslah stabil. Bagaimanapun, korg haruslah memakai braces sepanjang tempoh yang dinasihati oleh doktor gigi korg.
Ini akan membantu memgelakkan gigi bergerak ke posisi asal semula sebelum pemakaian braces. Walaupun hanya sedikit pergerakan, tapi nanti rasa mcm sia2 la usaha & duit yg korg dah belanjakan utk rawatan braces tu kan.

🦷Korg juga harus memakai "retainers" secara berkala selepas rawatan braces. Ini juga dapat membantu memgelakkan gigi bergerak ke keadaan asal. Kami taknak la usaha korg selama ni membazir!

🌸Bagaimana saya harus menjaga braces (Puncak Alam) & gigi saya?

Ia adalah agak penting untuk gigi korg sentiasa diperiksa oleh dr semasa pemeriksaan bulanan & juga selepas rawatan.

Bersihkan gigi korg dengan teliti setiap hari, termasuk celah gigi.

Bracket tu halus jadi korg kena membersihkannya dengan cermat supaya ia tak asyik tercabut je.

🦷Dr korg anda akan ajar cara2 penjagaan mengikut jenis braces yang dipakai.

Selain itu, kurangkan makanan dan minuman yang manis. Juga elakkan makanan yang melekit & keras sebab ia akan merosakkan braces anda.

Akhirnya, berus gigi sebelum tidur pada waktu malam & sekali pada waktu siang. Gunakan ubat kumur mulut jika diperlukan.
Dr korg boleh cadangkan ubat gigi, gel fluoride atau ubat kumur mulut yang mengandungi fluoride yang tinggi untuk korg guna sepanjang rawatan.

🌸Sejauh mana kejaayaan rawatan braces (Puncak Alam)?

Dalam kebanyakkan situasi, rawatan orthodontic berjalan lancar tp korg harus komited pada rawatan korg supaya ia dapat mencapai kejayaan.
Ikut setiap arahan daripada dr ye!

Sepanjang korg pakai braces, kena lebih berhati-hati tentang pemakanan tau. Pengurangan makanan manis & berasid adalah wajib untuk memberikan keputusan yang terbaik untuk gigi korg.
Ini disebabkan braces akan menyebabkan makanan tersekat & mengakibatkan pembentukkan plak gigi yang lebih banyak berbanding keadaan biasa. Plak adalah satu lapisan bakteria nipis & melekit yang terbentuk pada permukaan gigi.

🦷Selain tu, korg harus berjumpa doktor gigi dengan kerap semasa rawatan orthodontic & juga selepas rawatan tau! 😙


What Are Braces Puncak Alam ? (ENGLISH VERSION)

Dental braces are a way of straightening or moving your teeth, to improve how they look and how they work. Braces can also help you look after the long-term health of your teeth and gums and make eating more comfortable, by spreading the biting pressure across all your teeth.

Braces work by putting pressure on the teeth, to slowly move them in the right direction. As the pressure takes effect, the bone in the jaw changes to allow the teeth and their roots to move.

Who usually has orthodontic treatment and wears braces Puncak Alam?

The best time to have braces is generally during childhood. But adults can have orthodontic treatment too – and more and more are doing this. Age is less important than having healthy teeth and gums. Children may have to wait for enough teeth to come through before starting treatment.

It is important that your mouth is fit and healthy before you have orthodontic treatment. Some patients can’t have orthodontic treatment – for example, if they have advanced gum disease. Only an orthodontist can decide whether you are able to have orthodontics.

Why might I need braces Puncak Alam?

There are many reasons why you might want, or be advised, to have braces.

Some of the most common reasons are:

overcrowded or crooked teeth
not enough, or too much, spacing between your teeth
upper front teeth that stick out (called an 'overjet')
lower teeth that bite too far behind your upper teeth (called an 'overbite')
upper front teeth that bite behind your lower ones (called an 'underbite')
the appearance of your smile
What is it like to wear braces?

Most braces are made of metal, but some are made of ceramic or plastic. They are designed to be comfortable, but they may rub your mouth or make it feel sore. Also, your teeth may feel tender or sore as they start to move. These issues don’t usually last long (a few days at most). They may happen at the start of your treatment or when your brace has been adjusted.

Your braces may feel large in your mouth at first, but it is important to remember that your mouth will adapt and get used to them. They are there to guide your teeth into a new and proper position, but they will only do this if you keep wearing them.

How long will the treatment take?

This depends on how out-of-position your teeth are. It may take anything from a few months to two-and-a-half years. Most people can be treated in one to two years.

Do I need to keep seeing my orthodontic team Puncak Alam during treatment?

Yes. Everyone will have their own plan tailored to them by their orthodontic team, and braces usually need adjusting every 6 to 8 weeks.

To get the best results possible, you will need regular appointments with your orthodontist. They will check your brace and teeth, and make adjustments to the brace if they need to.

Are straight teeth the only benefit of getting braces Puncak Alam?

No, there are many benefits that come with orthodontic treatment.

Orthodontic treatment will straighten your teeth or move them into a better position. This not only improves their appearance and the way the teeth bite together but can also make them easier to clean.

Some people have teeth that stick out. These teeth can be moved back into line (inside the lips) and this can protect them and help keep them clean.

Crooked and crowded teeth can be hard to keep clean. Making them straight can mean they are easier to clean.

Teeth that do not meet properly can wear down over time. This can change their appearance.

Awkward ‘bites’ often cause jaw problems, but straight and even teeth will let you chew food more comfortably. If you feel you have jaw ache, please ask a dental professional for advice. There may be other issues that need to be put right. Only a dentist or orthodontist will be able to give you advice about this.

Orthodontic treatment may be the best way to improve your teeth. But it is important that you discuss all aspects of your treatment – and the possible and realistic outcomes – before starting.

Can orthodontics Puncak Alam damage my teeth?

Your teeth can only be damaged if you don't look after them properly during treatment.

The braces themselves will not cause any damage. But poor cleaning and too many sugary foods and drinks can cause permanent damage to your teeth. You need to clean your teeth and braces very carefully.

Because your teeth, and the roots of your teeth, move through the bone this can cause a slight shortening of the root. This change does not harm your teeth and should not stop you having treatment. Before having orthodontic treatment, it is important that any possible risks are explained to you.

If orthodontic treatment is carried out incorrectly, there can be permanent damage to the jaw bone, gums and the roots of the teeth. A fully trained orthodontist will make sure this does not happen.

Is orthodontic Puncak Alam work permanent?

It’s always possible that teeth might move. Orthodontic treatment aims to move the teeth into a stable position. This is complicated and needs a specialist understanding of where teeth can be moved to, and how.

The new position of your teeth should be a stable one. However, you should wear your braces for as long as your orthodontist advises. This will help stop your teeth from moving back to where they were. Even if they do this only slightly, you may be disappointed with the result.

You'll also need to wear a ‘retainer’ regularly for some time after your treatment has finished. This stops your teeth moving back to the position they were in before the treatment. We don’t want all the hard work you’ve put in up to this point going to waste!

How do I care for my brace Puncak Alam and teeth?

It is important to keep having your teeth checked by your dental team, at routine check-ups, while you are having orthodontic treatment and afterwards.

Clean your teeth carefully every day, including between your teeth where you can. Braces are delicate and you need to make sure you clean them carefully so that they do not break. Your dental team will be able to show you how to do this for the type of brace you are wearing.

Again, cut down on how much sugary food and drink you have and how often you have them. Also, sticky and hard foods may damage your brace.

Finally, brush your teeth last thing at night and at least one other time during the day. Use a mouthwash if you need to. Your dental team may recommend a stronger fluoride toothpaste, or perhaps a fluoride gel or mouth rinse, for you to use.

How successful are braces Puncak Alam?

In most cases, orthodontic treatment works well, but you need to be committed to your treatment for it to be successful. Follow the instructions your orthodontist gives you.

While you are wearing braces, you need to be more careful about what you eat. To give your braces the best possible chance of improving your teeth, cutting back on sugary and acidic foods is a must. This is because braces can trap bits of food and cause more plaque to build up than usual. Plaque is a thin, sticky film of bacteria that builds up on your teeth.

You should keep seeing your regular dentist while having orthodontic treatment, and after your treatment has finished.

Klinik Gigi Braces di Sungai Buloh

Posted by dentist3 in Uncategorized | 0 comments

Braces . Pendakap Gigi . Ortho 绑牙

FAQ Tentang Braces Sungai Buloh

1) Kenapa harga rawatan braces di klinik Dentist3 Sungai Buloh lebih murah berbanding klinik lain?
🦷 Harga braces kami lebih murah & mampu milik sebab kami cuba untuk rendahkan kos rawatan & bahan braces kami dibeli secara borong membolehkan kami utk berunding & dapatkan tawaran yg lebih bagus & berbaloi dari pembekal.
Tapi, walaupun harga braces kami lebih rendah, tak bermakna yg braces kami tak berkualiti ye🌸

2) Adakah saya akan rasa sakit/tak selesa sepanjang rawatan braces?
🦷Kebanyakan pt kami biasanya akan rasa sedikit tekanan utk 1-2 minggu pertama selepas pemasangan braces.
Lepas tu, pt akan mula biasa & rasa mcm normal je.
Paling tak pun, dr akan bekalkan ubat tahan sakit utk kurangkan rasa tekanan, tp kebanyakan pt kami tak perlukan nya pun😽

3) Perlu ke saya cabut gigi utk rawatan braces ni di klinik gigi Sungai Buloh?
🦷Cabutan gigi sebelum pemasangan braces ialah biasa & dilakukan atas beberapa faktor.
Salah satu sebab yg paling biasa ialah kedudukan gigi yg terlalu padat/rapat, jadi 1 atau lebih gigi perlu dicabut utk beri ruang supaya gigi lain boleh bergerak ke kedudukan yg sepatutnya.
Jika gigi dah tumbuh sepenuhnya, ia boleh dicabut dgn cabutan biasa, tapi utk gigi yg rosak atau terimpak (terbenam dlm gusi), cabutan secara pembedahan kecil perlu dilakukan sebelum pemasangan braces😗

4) Berapa lama saya perlu pakai braces?
🦷Biasanya rawatan braces akan ambil masa 1-2 tahun utk selesai, bergantung pada keadaan gigi.
Berdasarkan pengalaman dr kami, biasanya braces akan ambil masa 1 1/2 tahun utk selesai🤔

5) Apa yg perlu saya lakukan selepas tamat rawatan braces?
🦷Selepas rawatan braces selesai, Brackets (braces) akan dibuka.
Gigi akan di'polish' & dibersihkan, selalunya rawatan cuci gigi akan dibuat sekali.
Selepas tu, dr akan mulakan proses utk membuat retainer.
Acuan gigi atas & bawah akan diambil, lepas beberapa hari, retainer korg akan siap! 👏🏻

6) Berapa lama retainer ni perlu dipakai?
🦷Korg perlu pakai retainer ni selama 24/7 (masa tidur pun kena pakai!) utk setahun pertama selepas braces dibuka, tapi masa makan/minum perlu buka, termasuklah minum kopi, teh atau air berkarbonat pun, cuma air kosong je yg boleh diminum sambil pakai retainer ye.
Lepas setahun, bergantung pada nasihat dr, korg hanya perlu pakai retainer di waktu malam (masa tidur) je, bermula dari tahun kedua & seterusnya😌

7) Macam mana cara penjagaan retainer ni ye?
🦷Kami akan sediakan 'kotak retainer' utk korg simpan retainer tu setiap kali dibuka.
Retainer lutsinar (Essix retainer) ni mmg agak mudah patah kalau tak dijaga baik2. Tak susah pun nak jaga sebenarnya , asalkan setiap kali buka, pt perlu simpan dalam kotak retainer korg.
JANGAN sesekali bungkus dgn tisu atau letak atas meja/kerusi je.
Dah ramai pt kami yg terpaksa buat retainer baru sebab retainer lama tu hilang/patah, ni cuma akan terjadi kalau tak simpan retainer dlm kotak retainer yg dah disediakan😬

🔥 Quality Braces (Pendakap Gigi . Ortho 绑牙) Package in ​
Klinik Gigi Dentist3 Sungai Buloh

✅ LOW DEPOSIT
✅ Monthly INSTALMENTS
✅ Braces MADE IN ITALY
✅ Many 5⭐ 'Star' Customer Reviews
✅ Reputable Clinic(s) Established Since 1999 Onwards
✅ Gentle & Friendly Dentist & Nurses
✅ Quality Treatments at Affordable Prices

👉🏻 SUPER Affordable & Cheap BRACES Package in Sungai Buloh ! Braces Are Imported From ITALY 🇮🇹 .

Q&A Soalan tentang Braces Sungai Buloh! 🤓

🤔 Apa fungsi sebenar pendakap gigi (braces) Sungai Buloh ?

💡Braces ialah Antara cara paling berkesan utk meluruskan susunan gigi kita. Gigi yg tersusun memastikan proses membersihkan gigi jadi lebih mudah. Penampilan kita pun akan nampak lebih bagus.

🤔 Macam mana cara braces Sungai Bulohberfungsi?

💡Braces berfungsi dgn cara menggerakkan gigi menggunakan wayar & brackets besi yg akan di servis setiap bulan. Jadi korg kena rajin dtg setiap bulan ye!

🤔 Wajib ke cabut gigi kalau nak pakai braces?

💡Tak semestinya. Dr akan cek gigi korg, bergantung pada masalah gigi, result yg korg nak dapatkan & xray gigi, dr akan bgtau samada kes korg perlukan cabutan atau tak.

🤔 Sakit ke bila pakai braces ni?

💡Pada seminggu pertama, mungkin akan rasa tekanan sikit yg disebabkan pergerakan pada gigi, tapi lepas tu korg akan mula biasa & tak rasa sakit dah.

🤔 Berapa lama saya perlu pakai braces?

💡Bergantung pada keadaan gigi setiap individu. Masalah gigi yg berbeza, result yg diingini setiap patient, semua ni memainkan peranan dlm menentukan tempoh masa pemakaian braces korg.
Masalah gigi yg lebih teruk, memerlukan masa yg lebih panjang utk siap.
Tapi kebiasaannya akan ambil 1-3 tahun utk selesai.

🤔 Umur berapa yg paling sesuai utk braces?

💡Remaja 17-23 tahun adalah paling sesuai utk rawatan braces sebab tulang lebih lembut, jadi pergerakan gigi lebih cepat.
Tapi takde masalah utk lingkaran umur lain nak pakai braces. Yg penting semua gigi kekal dah keluar & gigi cukup kuat serta stabil.

🤔 Apa itu retainer?

💡Retainer ialah alat yg akan memastikan gigi kita kekal pada kedudukannya selepas braces dibuka.
Utk setahun pertama, retainer perlu dipakai 24/7. Lepas tu cuma perlu pakai malam masa tidur je.
Retainer akan memastikan fiber & ligamen pemegang gigi di kedudukan baru tu terbentuk dengan sempurna & kekal kat situ.

🤔 Braces ada banyak jenis, mana yg paling bagus di klinik gigi Sungai Buloh?

💡Dr akan cek gigi korg semasa fasa konsultasi & tentu kan yg mana paling sesuai.
Conventional braces ialah braces besi yg ada getah warna warni, jenis ni paling basic, harganya pun rendah berbanding braces jenis lain.
Tapi kemampuan braces conventional ni utk merawat mcm2 masalah gigi tak tersusun tak kalah hebat tau.

Clear aligners ialah braces lutsinar, jenis ni mmg sesuai utk org yg pentingkan penampilan & ada gaya hidup yg sibuk.
Kenapa? Sebab aligners ni lebih mudah dijaga dari segi kebersihan (boleh dibuka pakai), cuma harganya agak tinggi sikit berbanding braces conventional.

❤️Bergantung pada keadaan gigi korg & saranan dr, pilihan braces yg tepat boleh berikan hasil yg lebih optimum & memuaskan!❤️

Transparent Braces . lutsinar Pendakap Gigi . Ortho 绑牙

Posted by dentist3 in Blog, Uncategorized | 0 comments

Transparent Braces Price

Total Braces Fee for Clear Orthodontic (Transparent Braces) Treatment starts from
RM 5xxx with an initial deposit of RM 9xx
Monthly Instalments of RM 200

FAQ Tentang Transparent Braces

1) Kenapa harga rawatan Transparent braces di klinik Dentist3 lebih murah berbanding klinik lain?
🦷 Harga braces kami lebih murah & mampu milik sebab kami cuba untuk rendahkan kos rawatan & bahan braces kami dibeli secara borong membolehkan kami utk berunding & dapatkan tawaran yg lebih bagus & berbaloi dari pembekal.
Tapi, walaupun harga braces kami lebih rendah, tak bermakna yg braces kami tak berkualiti ye🌸

2) Adakah saya akan rasa sakit/tak selesa sepanjang rawatan Transparent braces?
🦷Kebanyakan pt kami biasanya akan rasa sedikit tekanan utk 1-2 minggu pertama selepas pemasangan braces.
Lepas tu, pt akan mula biasa & rasa mcm normal je.
Paling tak pun, dr akan bekalkan ubat tahan sakit utk kurangkan rasa tekanan, tp kebanyakan pt kami tak perlukan nya pun😽

3) Perlu ke saya cabut gigi utk rawatan Transparent braces ni?
🦷Cabutan gigi sebelum pemasangan braces ialah biasa & dilakukan atas beberapa faktor.
Salah satu sebab yg paling biasa ialah kedudukan gigi yg terlalu padat/rapat, jadi 1 atau lebih gigi perlu dicabut utk beri ruang supaya gigi lain boleh bergerak ke kedudukan yg sepatutnya.
Jika gigi dah tumbuh sepenuhnya, ia boleh dicabut dgn cabutan biasa, tapi utk gigi yg rosak atau terimpak (terbenam dlm gusi), cabutan secara pembedahan kecil perlu dilakukan sebelum pemasangan braces😗

4) Berapa lama saya perlu pakai Transparent braces?
🦷Biasanya rawatan braces akan ambil masa 1-2 tahun utk selesai, bergantung pada keadaan gigi.
Berdasarkan pengalaman dr kami, biasanya braces akan ambil masa 1 1/2 tahun utk selesai🤔

5) Apa yg perlu saya lakukan selepas tamat rawatan Transparent braces?
🦷Selepas rawatan braces selesai, Brackets (braces) akan dibuka.
Gigi akan di'polish' & dibersihkan, selalunya rawatan cuci gigi akan dibuat sekali.
Selepas tu, dr akan mulakan proses utk membuat retainer.
Acuan gigi atas & bawah akan diambil, lepas beberapa hari, retainer korg akan siap! 👏🏻

6) Berapa lama retainer ni perlu dipakai?
🦷Korg perlu pakai retainer ni selama 24/7 (masa tidur pun kena pakai!) utk setahun pertama selepas braces dibuka, tapi masa makan/minum perlu buka, termasuklah minum kopi, teh atau air berkarbonat pun, cuma air kosong je yg boleh diminum sambil pakai retainer ye.
Lepas setahun, bergantung pada nasihat dr, korg hanya perlu pakai retainer di waktu malam (masa tidur) je, bermula dari tahun kedua & seterusnya😌

7) Macam mana cara penjagaan retainer ni ye?
🦷Kami akan sediakan 'kotak retainer' utk korg simpan retainer tu setiap kali dibuka.
Retainer lutsinar (Essix retainer) ni mmg agak mudah patah kalau tak dijaga baik2. Tak susah pun nak jaga sebenarnya , asalkan setiap kali buka, pt perlu simpan dalam kotak retainer korg.
JANGAN sesekali bungkus dgn tisu atau letak atas meja/kerusi je.
Dah ramai pt kami yg terpaksa buat retainer baru sebab retainer lama tu hilang/patah, ni cuma akan terjadi kalau tak simpan retainer dlm kotak retainer yg dah disediakan😬

🔥 Quality Braces (Pendakap Gigi . Ortho 绑牙) Package in ​
Klinik Gigi Dentist3

✅ LOW DEPOSIT
✅ Monthly INSTALMENTS
✅ Braces MADE IN ITALY
✅ Many 5⭐ 'Star' Customer Reviews
✅ Reputable Clinic(s) Established Since 1999 Onwards
✅ Gentle & Friendly Dentist & Nurses
✅ Quality Treatments at Affordable Prices

👉🏻 SUPER Affordable & Cheap BRACES Package ! Braces Are Imported From ITALY 🇮🇹 .

Soalan Tentang Cabutan Gigi Bongsu (Pembedahan Gigi Geraham Ketiga)

Posted by dentist3 in Blog, Uncategorized | 0 comments

Apa itu Gigi Bongsu Ketiga (Wisdom Tooth) ?

Gigi bongsu adalah gigi besar ketiga yang tumbuh di belakang gigi besar kedua . Gigi Bongsu ketiga ini mungkin boleh tumbuh di atas dan bawah rahang . Bukan setiap orang ada gigi bongsu dan bukan setiap patient perlu buang (cabut) gigi bongsu tersebut.

Bila Saya Perlu Buang (Cabut) Gigi Wisdom Tooth Saya ?

Gigi Wisdom tooth perlu dicabut jika ada infection , sakit atau bengkak. Gigi Wisdom tooth juga perlu dicabut / pembedahan jika gigi wisdom tooth tersebut sudah "terimpak" / lokasi gigi terpesong . Jika kesakitan hanya dirawat dengan ubat tahan sakit, kesakitan itu akan kembali asalkan Gigi wisdom tooth tersebut masih ada .

Adakah Cabutan Wisdom tooth itu Sakit ?

Pembedahan Wisdom tooth itu akan sakit SELEPAS presedur tersebut . Oleh itu, Dentist kita akan bagi MC sampai 2-3 hari untuk anda rehat dan tunggu pemulihan sita pembedahan tersebut. Dentist kita juga akan memberi ubat antibiotik (amoxicillin & Metronizadol) & ubat tahan sakit yang kuat untuk elakkan rasa tidak selesa

Berapa Lama Pembedahan Wisdom Tooth Diperlukan ?

Biasanya Pembedahan Wisdom Tooth dijangka mengambil masa 30 minit - 1 jam mengikut berapa kesusahan Gigi wisdom tooth itu .

Boleh Saya Cabut Wisdom tooth Saya sebelum Sakit?

Yes Boleh, Jika dr gigi kita sudah ambil x-ray (OPG) dan dijangka gigi wisdom tooth tersebut akan menganggu gigi besar kedua depan , Gigi wisdom tooth anda boleh dicabut SEBELUM ada kesakitan

Contact : +60132348421

MAYBANK X DENTIST3™

Posted by dentist3 in Blog, Uncategorized | 0 comments

Klinik Gigi Dentist3™

Posted by dentist3 in Uncategorized | 0 comments


Petaling Jaya (P.J. New Town)

WhatsApp / SMS / Call Only : (+6) 012 6398 421
Whatsapp Link: http://wa.me/60379542980

Fake Braces ?

Posted by dentist3 in Blog, Dental Articles, Uncategorized | 0 comments

Pendakap gigi atau braces adalah alatan yang dipasang pada gigi dengan tujuan untuk merawat kedudukan gigi yang tidak normal. Rawatan ini di jalankan oleh Pakar Orthodontik ataupun doktor gigi yang bertauliah di klinik pergigian berdaftar dengan menggunakan peralatan yang selamat dan disterilasi.

Sejak kebelakangan ini, terdapat pihak yang tidak bertanggungjawab (vendor fake braces) menawarkan perkhidmatan braces dengan harga yang murah, yang kononnya dapat memperbetulkan kedudukan gigi. Braces yang di pasang oleh mereka yang tidak bertauliah ini di kenali sebagai fake braces. Lazimnya, fake braces ini dipasang bukan di klinik pergigian berdaftar, sebaliknya dipasang di hotel, rumah persendiriran, motel dan premis-premis perniagaan seperti pusat kecantikan.

Apakah perbezaan antara cara pemasangan pendakap gigi oleh Dr Gigi dengan pihak tidak bertauliah?

Pihak yang tidak bertanggungjawab (vendor fake braces) menawarkan perkhidmatan pemasangan fake braces tidak mempunyai kelulusan dari institusi pengajian tinggi di dalam jurusan pergigian dan hanya mempelajari teknik pemasangan alat pendakap gigi di Youtube

Pelbagai teknik yang dilakukan mereka bagi menarik minat orang ramai di laman sosial untuk mendapatkan perkhidmatan mereka. Antaranya dengan mengaburi pemikiran orang awam, kononnya mereka menawarkan “real braces” atau “original braces”. Rawatan braces bukan hanya terletak pada alatan pendakap gigi, tetapi keseluruhanya memerlukan penelitian dari pelbagai aspek termasuk tahap kesihatan pesakit, bentuk muka, struktur rahang, jenis maloklusi, dan masalah pergigian pesakit.

Pesakit mesti mempunyai tahap kebersihan mulut yang baik, tanpa masalah gusi dan kerosakan gigi. Pakar Orthodontik akan melakukan analisa terhadap x-ray dan model kajian gigi pesakit, seterusnya merancang jenis dan cara rawatan yang sewajarnya terhadap pesakit. Pemasangan braces akan dibuat di atas kerusi pergigian menggunakan peralatan yang selamat, biocompatible, bersih dan telah dinyahkuman.

Manakala, rawatan fake braces dilakukan dengan pesakit berbaring di atas katil samada di rumah, hotel atau di pusat kecantikan. Lokasi operasi berpindah dari satu lokasi ke satu lokasi untuk mengelakkan dari dijejaki oleh pegawai penguatkuasa. Fake braces ini dipasang tanpa mengambil kira tahap kesihatan gigi pesakit. Peralatan yang digunakan pula tidak dinyahkuman. Oleh itu pemasangan fake braces ini akan terdedah kepada risiko penyakit berjangkit seperti Hepatitis B atau HIV

Apakah komplikasi pemakaian fake braces?

Pemakaian fake braces terdedah dengan pelbagai risiko dan komplikasi. Antaranya, gigi akan menjadi goyang, gigi terkeluar dari soket, karies gigi, gusi membengkak, mulut berbau, dan ulcer mulut. Gigi yang tidak teratur boleh menjadi lebih tidak tersusun. Ini adalah kerana tiada pemeriksaan terhadap tahap kesihatan gigi dibuat sebelum pemasangan fake braces dan juga sepanjang pelanggan memakai fake braces. Antara risiko lain yang lebih serius adalah pelanggan fake braces ini terdedah kepada penyakit berjangkit seperti Hepatitis B dan HIV kerana peralatan pemasangan yang digunakan tidak disterilasikan selepas digunakan antara pelanggan

Bagaimanakah gigi bergerak selepas memakai pendakap gigi?

Apabila gigi diberi tekanan pada suatu jangkamasa, ia akan bergerak. Pakar Orthodontik akan menggunakan pengetahuannya untuk menggerakkan gigi kepada kedudukan yang diingini dalam keadaan terkawal. Berat tekanan yang diberikan juga memainkan peranan.

Dalam penggunaan braces, tekanan yang diberikan adalah bergantung kepada kedudukan braket dan jenis wayar yang digunakan. Tekanan yang terlalu tinggi akan membawa kepada kerosakan gigi, gusi dan tulang.

Manakala, vendor fake braces pula tidak memahami dari konteks teori pergerakan gigi. Mana mungkin mereka tahu jumlah tekanan yang bersesuaian dalam menggerakkan gigi. Tekanan tanpa kawalan yang dikenakan pada gigi dengan pemakaian fake braces boleh mengakibatkan gigi menjadi longgar atau terkeluar dari arkus dan soket gigi.

Apa tindakan yang anda boleh ambil sekiranya anda mengesyaki memakai fake braces?

Pemakai fake braces yang telah sedar tentang penipuan ini boleh mendapatkan bantuan di mana-mana klinik pergigian kerajaan atau swasta.

test

Posted by dentist3 in Uncategorized | 0 comments

test