Quality & Affordable Dentistry in Malaysia

Braces . Pendakap Gigi . Ortho 绑牙 . Malaysia

Dentist3™ Uses ISO-Certified Made in Italy 🇮🇹 Braces Materials

ISO certificate for the braces brackets that dentist3 uses
ISO certificate for the braces brackets that dentist3 uses

To Watch some Braces Related Videos , Click Here


How Much Does Braces Costs in Malaysia ?

How Much Conventional Braces Costs in Malaysia actually varies from dentists to dentists. Orthodontic specialists usually charges a higher range of fees ranging from RM 7000 to 9000*

Usually for a general dental practice clinic , Conventional braces will cost from RM 6500 to RM 8500* . How Much Transparent Braces or ceramic braces costs also varies from clinics to clinics and usually it’s from RM 8000 to RM 12000*

Of course, these are our estimated figures only and it is solely our opinion and not from a proper survey.

*Estimated


Dentist3™ Total Braces Cost for Orthodontic (Braces) Treatment starts from
RM 4xxx+ with an initial deposit of RM 8xx+
Monthly Instalments of RM 200+


Quality Made in Italy Braces Treatment
Quality Made in Italy Braces Treatment

Things you should know about braces treatment ? / Perkara yang anda perlu ketahui tentang rawatan braces ? 🦷

ENG :
https://dentist3.com/2021/11/05/understanding-10-common-questions-about-orthodontics-braces/

BM :
https://dentist3.com/2021/12/01/memahami-10-persoalan-yang-kerap-ditanya-tentang-rawatan-ortodontik-pendakap-gigi-di-malaysia/

This ‘memory’ allows the wire to be bent in different directions to allow for the alignment of the teeth. The orthodontic brackets are attached to the wire and follow its ‘memory’.

To Watch some Braces Related Videos , Click Here

Thanks Ms for trusting us with your Braces journey with us .. 👌🏻 Hope your enjoy your new smile !
Thanks Ms for trusting us with your Braces journey with us .. 👌🏻 Hope your enjoy your new smile !

FAQ Tentang Braces

1) Kenapa harga rawatan braces di klinik Dentist3 lebih murah berbanding klinik lain?
🦷 Harga braces kami lebih murah & mampu milik sebab kami cuba untuk rendahkan kos rawatan & bahan braces kami dibeli secara borong membolehkan kami utk berunding & dapatkan tawaran yg lebih bagus & berbaloi dari pembekal.
Tapi, walaupun harga braces kami lebih rendah, tak bermakna yg braces kami tak berkualiti ye🌸

2) Adakah saya akan rasa sakit/tak selesa sepanjang rawatan braces?
🦷Kebanyakan pt kami biasanya akan rasa sedikit tekanan utk 1-2 minggu pertama selepas pemasangan braces.
Lepas tu, pt akan mula biasa & rasa mcm normal je.
Paling tak pun, dr akan bekalkan ubat tahan sakit utk kurangkan rasa tekanan, tp kebanyakan pt kami tak perlukan nya pun😽

3) Perlu ke saya cabut gigi utk rawatan braces ni?
🦷Cabutan gigi sebelum pemasangan braces ialah biasa & dilakukan atas beberapa faktor.
Salah satu sebab yg paling biasa ialah kedudukan gigi yg terlalu padat/rapat, jadi 1 atau lebih gigi perlu dicabut utk beri ruang supaya gigi lain boleh bergerak ke kedudukan yg sepatutnya.
Jika gigi dah tumbuh sepenuhnya, ia boleh dicabut dgn cabutan biasa, tapi utk gigi yg rosak atau terimpak (terbenam dlm gusi), cabutan secara pembedahan kecil perlu dilakukan sebelum pemasangan braces😗

4) Berapa lama saya perlu pakai braces?
🦷Biasanya rawatan braces akan ambil masa 1-2 tahun utk selesai, bergantung pada keadaan gigi.
Berdasarkan pengalaman dr kami, biasanya braces akan ambil masa 1 1/2 tahun utk selesai🤔

5) Apa yg perlu saya lakukan selepas tamat rawatan braces?
🦷Selepas rawatan braces selesai, Brackets (braces) akan dibuka.
Gigi akan di’polish’ & dibersihkan, selalunya rawatan cuci gigi akan dibuat sekali.
Selepas tu, dr akan mulakan proses utk membuat retainer.
Acuan gigi atas & bawah akan diambil, lepas beberapa hari, retainer korg akan siap! 👏🏻

6) Berapa lama retainer ni perlu dipakai?
🦷Korg perlu pakai retainer ni selama 24/7 (masa tidur pun kena pakai!) utk setahun pertama selepas braces dibuka, tapi masa makan/minum perlu buka, termasuklah minum kopi, teh atau air berkarbonat pun, cuma air kosong je yg boleh diminum sambil pakai retainer ye.
Lepas setahun, bergantung pada nasihat dr, korg hanya perlu pakai retainer di waktu malam (masa tidur) je, bermula dari tahun kedua & seterusnya😌

7) Macam mana cara penjagaan retainer ni ye?
🦷Kami akan sediakan ‘kotak retainer’ utk korg simpan retainer tu setiap kali dibuka.
Retainer lutsinar (Essix retainer) ni mmg agak mudah patah kalau tak dijaga baik2. Tak susah pun nak jaga sebenarnya , asalkan setiap kali buka, pt perlu simpan dalam kotak retainer korg.
JANGAN sesekali bungkus dgn tisu atau letak atas meja/kerusi je.
Dah ramai pt kami yg terpaksa buat retainer baru sebab retainer lama tu hilang/patah, ni cuma akan terjadi kalau tak simpan retainer dlm kotak retainer yg dah disediakan😬

Quality Made in Italy Braces Treatment

🔥 Quality Braces (Pendakap Gigi . Ortho 绑牙) Package in ​
Klinik Gigi Dentist3

✅ LOW DEPOSIT
✅ Monthly INSTALMENTS
✅ Braces MADE IN ITALY
✅ Many 5⭐ ‘Star’ Customer Reviews
✅ Reputable Clinic(s) Established Since 1999 Onwards
✅ Gentle & Friendly Dentist & Nurses
✅ Quality Treatments at Affordable Prices

👉🏻 SUPER Affordable & Cheap BRACES Package ! Braces Are Imported From ITALY 🇮🇹 .

To Watch some Braces Related Videos , Click Here

Apa Itu Braces “murah” Tulen (Pendakap Gigi) ?

🦷 Pendakap gigi/braces ialah alat yang digunakan bagi membetulkan kedudukan gigi

🦷 Kedudukan gigi kita penting dalam memastikan fungsinya sempurna.
🦷 Dengan kedudukan gigi yang baik akan membantu untuk memudahkan proses pengunyahan makanan

🦷 Selain tu, dapat memudahkan proses memberus gigi juga. Sebab gigi yang berlapis boleh menyebabkan kita berus gigi dengan tak sempurna.
Hal ini akan menyebabkan makanan akan terlekat di celah-celah gigi dan akan memberi kesan yang lain seperti karies gigi

Satisfied Dentist3™ Braces Patient

Jenis pendakap gigi ni paling banyak digunakan kerana kos yang lebih rendah berbanding dengan jenis pendakap gigi yang lain

Untuk metal braces, pesakit boleh pilih warna elastic band/getah yang dipasang pada pendakap gigi.
Jadi untuk golongan muda memang sesuai sangat sebab nampak ceria, cantik & bergaya je!

Kini, kita boleh ratakan gigi sambil buatkan senyuman kita lebih menarik! 🤗👌🏻

Dentist3™ Uses Quality Orthodontic brackets manufactured in Europe.
Affordable & Cheap Braces Package with Quality Materials !

Apa Itu Pendakap Gigi (Braces)

Pendakap gigi berfungsi :

✅ Mengembalikan fungsi dan peranan setiap gigi yang tidak tersusun, jarang atau kedudukan jauh dari deretan gigi ke susunan yang sempurna.

✅ Membantu mengembalikan keyakinan diri dengan memberikan deretan gigi yang tersusun rapi.

✅ Mengekalkan atau membetulkan jarak antara gigi yang telah dicabut atau kekurangan gigi (anodontia).

✅ Membantu mendapatkan gigitan yang baik dan berfungsi.

‼️ Dapatkan khidmat nasihat dengan doktor gigi bertauliah.

What are Braces ?

Teeth braces are devices used in orthodontics and dentistry to align, straighten, and position your teeth to improve dental health, oral aesthetics and any biting or teeth alignment problems.

For how long do you need to wear braces for? On average, it takes about 24 months to complete an orthodontic treatment. Some patients require less than 12 months, while some require over 3 years of treatment. It hugely depends on how complex your teeth condition is, and the type of braces you have.

💬 Diseases and Conditions
– Crooked Teeth
– Uneven Teeth
– Overbite
– Underbite
– Biting Problems

FAQ Braces Pendakap Gigi

Why is Your Braces Treatment Package cheaper than other Dental Clinics?
Answer : Our braces prices are cheap and affordable because we try to lower our cost of treatment from other areas and also we purchase our materials in bulk and our clinic also managed to negotiate a good deal with our suppliers. Although our braces are cheap, it doesn’t mean that it is not of good quality and built.

Will I feel pain or discomfort while doing braces treatment ?
Answer : Usually for most of our patients, slight pressure will be there during the first 1-2 weeks after putting on your braces. After that you will be “used” to the feeling and it will feel normal again. On rare occasions, our drs will prescribe mild painkillers to ease the pressure feeling .

Do I Need to Remove My Teeth for Braces Treatment ?
Answer : Removing a tooth before placing a braces is common and usually done for a few reasons. One of the most common reason for extraction includes when the teeth are too crowded, removing one or more can make more room for the crowded teeth to spread out in the gum line 🦷.
If the tooth has fully emerged from the gum line, it can usually be removed with a simple extraction.
For a tooth that is damaged or impacted (partially erupted), a surgical extraction will be needed💉
We will wait until you have fully recovered before placing your braces👌🏻

How long normally does my Braces (Pendakap Gigi) Treatment Lasts ?
Answer : Usually your braces treatment will last from 1 and a half years to 2 years depending on the severity of your dental crowding (problem) . Based on our Dr’s experience , normally our Braces treatment will last around 1 and a half years .

What do I need to do After I finished my Braces Treatment Journey?
Answer : After your orthodontic braces treatment journey comes to and end, your brackets (braces) will be removed. Your teeth will be polished and clean and normally a general cleaning (dental scaling) will be done. After that, our Dr will start preparing to make your transparent (Essix) Retainers.
An impression for your upper and lower teeth will be taken and after a few days, your retainers will be ready.

How Long do I need to wear my Retainers?
Answer : You will be required to wear your transparent retainers basically 24 hours a day (even when you are sleeping!) . Full time wearing of your retainers is required for the first year. However, you will need to remove your retainers whenever you are eating or drinking , and that includes coffee , tea , carbonated drinks. However, you can wear your retainer when drinking PLAIN WATER.
After 1 year of full time wearing of your retainers, for the second year onwards, depending on your dr’s consultation , you will only be required to wear your retainers at night when you are sleeping only

How do I take care of my Retainers ?
Answer : We will provide you with a retainer box to keep your retainers when you are not wearing them. Your transparent retainers are actually quite fragile if not taken care properly. just remember that everytime you remove your retainers from your mouth, ALWAYS make sure to keep them inside your retainer box. DO NOT wrap your retainers with tissue or just leave it on the table . On many occasions our patients are required to redo new braces because they either lost them or they are broken as a result of not keeping it properly inside the retainer box.

Q&A Soalan tentang Braces! 🤓

🤔 Apa fungsi sebenar pendakap gigi (braces) ?

💡Braces ialah Antara cara paling berkesan utk meluruskan susunan gigi kita. Gigi yg tersusun memastikan proses membersihkan gigi jadi lebih mudah. Penampilan kita pun akan nampak lebih bagus.

🤔 Macam mana cara braces berfungsi?

💡Braces berfungsi dgn cara menggerakkan gigi menggunakan wayar & brackets besi yg akan di servis setiap bulan. Jadi korg kena rajin dtg setiap bulan ye!

🤔 Wajib ke cabut gigi kalau nak pakai braces?

💡Tak semestinya. Dr akan cek gigi korg, bergantung pada masalah gigi, result yg korg nak dapatkan & xray gigi, dr akan bgtau samada kes korg perlukan cabutan atau tak.

🤔 Sakit ke bila pakai braces ni?

💡Pada seminggu pertama, mungkin akan rasa tekanan sikit yg disebabkan pergerakan pada gigi, tapi lepas tu korg akan mula biasa & tak rasa sakit dah.

🤔 Berapa lama saya perlu pakai braces?

💡Bergantung pada keadaan gigi setiap individu. Masalah gigi yg berbeza, result yg diingini setiap patient, semua ni memainkan peranan dlm menentukan tempoh masa pemakaian braces korg.
Masalah gigi yg lebih teruk, memerlukan masa yg lebih panjang utk siap.
Tapi kebiasaannya akan ambil 1-3 tahun utk selesai.

🤔 Umur berapa yg paling sesuai utk braces?

💡Remaja 17-23 tahun adalah paling sesuai utk rawatan braces sebab tulang lebih lembut, jadi pergerakan gigi lebih cepat.
Tapi takde masalah utk lingkaran umur lain nak pakai braces. Yg penting semua gigi kekal dah keluar & gigi cukup kuat serta stabil.

🤔 Apa itu retainer?

💡Retainer ialah alat yg akan memastikan gigi kita kekal pada kedudukannya selepas braces dibuka.
Utk setahun pertama, retainer perlu dipakai 24/7. Lepas tu cuma perlu pakai malam masa tidur je.
Retainer akan memastikan fiber & ligamen pemegang gigi di kedudukan baru tu terbentuk dengan sempurna & kekal kat situ.

🤔 Braces ada banyak jenis, mana yg paling bagus?

💡Dr akan cek gigi korg semasa fasa konsultasi & tentu kan yg mana paling sesuai.
Conventional braces ialah braces besi yg ada getah warna warni, jenis ni paling basic, harganya pun rendah berbanding braces jenis lain.
Tapi kemampuan braces conventional ni utk merawat mcm2 masalah gigi tak tersusun tak kalah hebat tau.

Clear aligners ialah braces lutsinar, jenis ni mmg sesuai utk org yg pentingkan penampilan & ada gaya hidup yg sibuk.
Kenapa? Sebab aligners ni lebih mudah dijaga dari segi kebersihan (boleh dibuka pakai), cuma harganya agak tinggi sikit berbanding braces conventional.

❤️Bergantung pada keadaan gigi korg & saranan dr, pilihan braces yg tepat boleh berikan hasil yg lebih optimum & memuaskan!❤️

How Much Does Braces Costs in Selangor, Malaysia ?

How Much Conventional Braces Costs in Malaysia actually varies from dentists to dentists. Orthodontic specialists usually charges a higher range of fees ranging from RM 7000 to 9000*

Usually for a general dental practice clinic , Conventional braces will cost from RM 6500 to RM 8500* . How Much Transparent Braces or ceramic braces costs also varies from clinics to clinics and usually it’s from RM 8000 to RM 12000*

Of course, these are our estimated figures only and it is solely our opinion and not from a proper survey.

*Estimated


Dentist3™ Total Braces Cost for Orthodontic (Braces) Treatment starts from
RM 4xxx with an initial deposit of RM 8xx
Monthly Instalments of RM 200


Some of Our Satisfied Braces Patients