fbpx

Braces “Murah” Puncak Alam

Posted by dentist3 in Blog, Uncategorized | 0 comments

🤔 Apa fungsi sebenar pendakap gigi Puncak Alam (braces) ?

💡Braces Puncak Alam ialah Antara cara paling berkesan utk meluruskan susunan gigi kita. Gigi yg tersusun memastikan proses membersihkan gigi jadi lebih mudah. Penampilan kita pun akan nampak lebih bagus.

🤔 Macam mana cara braces Puncak Alam berfungsi?

💡Braces berfungsi dgn cara menggerakkan gigi menggunakan wayar & brackets besi yg akan di servis setiap bulan. Jadi korg kena rajin dtg setiap bulan ye!

🤔 Wajib ke cabut gigi kalau nak pakai braces (Puncak Alam)?

💡Tak semestinya. Dr akan cek gigi korg, bergantung pada masalah gigi, result yg korg nak dapatkan & xray gigi, dr akan bgtau samada kes korg perlukan cabutan atau tak.

🤔 Sakit ke bila pakai braces ni?

💡Pada seminggu pertama, mungkin akan rasa tekanan sikit yg disebabkan pergerakan pada gigi, tapi lepas tu korg akan mula biasa & tak rasa sakit dah.

🤔 Berapa lama saya perlu pakai braces (Puncak Alam)?

💡Bergantung pada keadaan gigi setiap individu. Masalah gigi yg berbeza, result yg diingini setiap patient, semua ni memainkan peranan dlm menentukan tempoh masa pemakaian braces korg.
Masalah gigi yg lebih teruk, memerlukan masa yg lebih panjang utk siap.
Tapi kebiasaannya akan ambil 1-3 tahun utk selesai.

🤔 Umur berapa yg paling sesuai utk braces (Puncak Alam)?

💡Remaja 17-23 tahun adalah paling sesuai utk rawatan braces sebab tulang lebih lembut, jadi pergerakan gigi lebih cepat.
Tapi takde masalah utk lingkaran umur lain nak pakai braces. Yg penting semua gigi kekal dah keluar & gigi cukup kuat serta stabil.

🤔 Apa itu retainer?

💡Retainer ialah alat yg akan memastikan gigi kita kekal pada kedudukannya selepas braces dibuka.
Utk setahun pertama, retainer perlu dipakai 24/7. Lepas tu cuma perlu pakai malam masa tidur je.
Retainer akan memastikan fiber & ligamen pemegang gigi di kedudukan baru tu terbentuk dengan sempurna & kekal kat situ.

🤔 Braces ada banyak jenis, mana yg paling bagus?

💡Dr akan cek gigi korg semasa fasa konsultasi & tentu kan yg mana paling sesuai.
Conventional braces ialah braces besi yg ada getah warna warni, jenis ni paling basic, harganya pun rendah berbanding braces jenis lain.
Tapi kemampuan braces conventional ni utk merawat mcm2 masalah gigi tak tersusun tak kalah hebat tau.

Clear aligners ialah braces lutsinar, jenis ni mmg sesuai utk org yg pentingkan penampilan & ada gaya hidup yg sibuk.
Kenapa? Sebab aligners ni lebih mudah dijaga dari segi kebersihan (boleh dibuka pakai), cuma harganya agak tinggi sikit berbanding braces conventional.

❤️Bergantung pada keadaan gigi korg & saranan dr, pilihan braces yg tepat boleh berikan hasil yg lebih optimum & memuaskan!❤️

🦷Pendakap gigi(Puncak Alam) ialah salah satu cara bagi meluruskan susunan gigi, yg berfungsi utk memperbaiki penampilan seseorang.
Selain tu, pendakap gigi jugak membantu korg utk menjaga kesihatan gigi & gusi dgn lebih baik, serta memudahkan proses mengunyah makan menjadi lebih mudah.

🌸Braces berfungsi dgn cara mengerakkan gigi menggunakan wayar & brackets yg akan menarik gigi ke arah yg sepatutnya.

🦷Siapa yg selalunya akan pakai braces (Puncak Alam) ni?

🌸Waktu terbaik utk mula pakai braces ialah semasa remaja.
Tapi! Orang dewasa pun boleh pakai jugak tau. Gigi & gusi yg sihat tu penting tanpa mengira umur. Kalau terlalu muda pun, perlu tggu smpi semya gigi kekal tumbuh dulu sebelum mula pakai braces.

🦷Mulut yg sihat secara keseluruhan adalah penting sebelum kita nak mulakan rawatan ortho ni.
Ada sesetengah yg tak sesuai & tak digalakkan utk memakai braces, contohnya, masalah gusi teruk.
Hanya dr yg boleh cek & tentukan samada korg sesuai atau tak utk pakai braces.

🌸Kenapa saya perlukan braces (Puncak Alam)?

Ada bnyk sebab yg memerlukan korg utk pakai braces.
Antaranya ialah:
*overcrowded (gigi terlalu padat & tak cukup ruang)
*jongang
*overbite (gigi bawah terlalu jauh ke belakang)
*underbite (gigitan gigi atas berada di belakang gigi bawah)

🦷Braces yg selalu kita tgk ialah yg diperbuat dari metal (besi), tp ada jugak yg diperbuat dari ceramic atau plastik.
Walaupun rekaannya dibuat khas utk keselesaan pt (patient), tp ada kemungkinan yg ia akan bergesel dgn mulut & buatkan pt tak selesa.
Gigi pun mungkin akan rasa tekanan & sakit sikit. Tp kejap je (beberapa hari). Cuma akan rasa masa mula2 pakai braces & masa servis bulanan je.

🌸Braces tu mungkin akan rasa mcm besar dalam mulut mula2 sebab korg tak biasa lagi, tp lepas tu korg akan biasa dah.
Jangan risau & teruskan pakai braces anda okay!

🦷Berapa lama perlu pakai braces ni?

Bergantung pada keadaan gigi korg. Boleh jadi antara beberapa bulan sehingga lah 2-3 tahun.
Kebanyakan kes akan siap dlm masa 1-2 tahun.

🌸Perlu ke saya dtg setiap bulan utk servis?

Yup. Setiap org akan ada plan rawatan yg dah dirancang oleh dr, dan perlu diservis sekali sebulan.

Utk dapatkan hasil yg optimum, kena la rajin dtg appointment ye. Dr akan cek keadaan braces & gigi korg, tgk apa yg perlu di tukar supaya pergerakan gigi lebih cepat & di keadaan yg betul.

🦷Pakai braces (Puncak Alam) cuma utk gigi lurus je ke?

Takk, ada bnyk lagi kelebihan utk rawatan braces ni.
Gigi yg tersusun rapi akan memudahkan kita utk jaga kebersihan gigi dgn lebih bagus.
Utk yg ada masalah jongang & gigi berlapis, braces akan tolak gigi tu ke kedudukan yg sepatutnya, sekaligus boleh pastikan gigi kekal bersih.

Bukan tu je, proses mengunyah makanan pun akan jadi lebih mudah tau, barulah korg dpt menikmati makanan kegemaran dgn sepuasnya.

🌸Kadang2 kalau korg selalu rasa rahang mcm tak selesa atau sakit, tu pun mungkin disebakan gigitan yg tak betul.
Cuba consult dgn dr korg tentang ni, tapi masalah rahang selalunya boleh diperbaiki dgn braces jugak, sebab kedudukan gigi yg betul akan pastikan korg gigit sgn selasa, jadi rahang akan kurang tekanan & tak rasa sakit lagi dah.

Braces mungkin rawatan yg pasal berkesan utk membaiki kedudukan gigi korg.
Tapi jangan lupa utk bincangkan dulu aspek rawatan, contohnya, apa hasil yg boleh korg dapat lepas siap nanti, jadi lebih mudah utk korg fahami kenapa perlu nya rawatan ni dilakukan.

🦷Adakah rawatan orthodontic (Puncak Alam) boleh merosakkan gigi saya ?

Gigi korg hanya akan rosak kalau korg tak jaga dengan cara yang betul.

Ia takkan rosak dengan hanya pemakaian braces. Kebersihan yang merosot, pengambilan makanan & minuman yang manis pun boleh menyumbangkan kepada kerosakkan gigi. Ingat, korg harus membersihkan gigi & braces ni dengan teliti tau!

🌸Ini kerana gigi & akar gigi akan bergerak melalui tulang rahang yang akan menyebabkan pemendekkan pada akar gigi. Perubahan ni tak membahayakan gigi korg. Ia adalah penting untuk seseorang mengetahui kemungkinan risiko sepanjang rawatan.

🦷Jika rawatan orthodontic tak dijalankan mengikut kaedah yang betul, ia akan menyebabkan kerosakkan kekal pada tulang rahang, gusi & akar gigi.
Hanya seorang dr gigi yang terlatih dapat memastikan keadaan ni tak berlaku.

🌸Adakah rawatan orthodontic (braces) ni kekal ?

Ada kemungkinan untuk gigi bergerak ke keadaan asal. Tujuan rawatan orthodontic ialah untuk menggerakkan gigi ke posisi yang lebih stabil. Ia adalah satu proses yang rumit & hanya pakar je yg boleh menentukan di mana & bagaimana gigi akan digerakkan.

Posisi gigi terbaru haruslah stabil. Bagaimanapun, korg haruslah memakai braces sepanjang tempoh yang dinasihati oleh doktor gigi korg.
Ini akan membantu memgelakkan gigi bergerak ke posisi asal semula sebelum pemakaian braces. Walaupun hanya sedikit pergerakan, tapi nanti rasa mcm sia2 la usaha & duit yg korg dah belanjakan utk rawatan braces tu kan.

🦷Korg juga harus memakai “retainers” secara berkala selepas rawatan braces. Ini juga dapat membantu memgelakkan gigi bergerak ke keadaan asal. Kami taknak la usaha korg selama ni membazir!

🌸Bagaimana saya harus menjaga braces (Puncak Alam) & gigi saya?

Ia adalah agak penting untuk gigi korg sentiasa diperiksa oleh dr semasa pemeriksaan bulanan & juga selepas rawatan.

Bersihkan gigi korg dengan teliti setiap hari, termasuk celah gigi.

Bracket tu halus jadi korg kena membersihkannya dengan cermat supaya ia tak asyik tercabut je.

🦷Dr korg anda akan ajar cara2 penjagaan mengikut jenis braces yang dipakai.

Selain itu, kurangkan makanan dan minuman yang manis. Juga elakkan makanan yang melekit & keras sebab ia akan merosakkan braces anda.

Akhirnya, berus gigi sebelum tidur pada waktu malam & sekali pada waktu siang. Gunakan ubat kumur mulut jika diperlukan.
Dr korg boleh cadangkan ubat gigi, gel fluoride atau ubat kumur mulut yang mengandungi fluoride yang tinggi untuk korg guna sepanjang rawatan.

🌸Sejauh mana kejaayaan rawatan braces (Puncak Alam)?

Dalam kebanyakkan situasi, rawatan orthodontic berjalan lancar tp korg harus komited pada rawatan korg supaya ia dapat mencapai kejayaan.
Ikut setiap arahan daripada dr ye!

Sepanjang korg pakai braces, kena lebih berhati-hati tentang pemakanan tau. Pengurangan makanan manis & berasid adalah wajib untuk memberikan keputusan yang terbaik untuk gigi korg.
Ini disebabkan braces akan menyebabkan makanan tersekat & mengakibatkan pembentukkan plak gigi yang lebih banyak berbanding keadaan biasa. Plak adalah satu lapisan bakteria nipis & melekit yang terbentuk pada permukaan gigi.

🦷Selain tu, korg harus berjumpa doktor gigi dengan kerap semasa rawatan orthodontic & juga selepas rawatan tau! 😙


What Are Braces Puncak Alam ? (ENGLISH VERSION)

Dental braces are a way of straightening or moving your teeth, to improve how they look and how they work. Braces can also help you look after the long-term health of your teeth and gums and make eating more comfortable, by spreading the biting pressure across all your teeth.

Braces work by putting pressure on the teeth, to slowly move them in the right direction. As the pressure takes effect, the bone in the jaw changes to allow the teeth and their roots to move.

Who usually has orthodontic treatment and wears braces Puncak Alam?

The best time to have braces is generally during childhood. But adults can have orthodontic treatment too – and more and more are doing this. Age is less important than having healthy teeth and gums. Children may have to wait for enough teeth to come through before starting treatment.

It is important that your mouth is fit and healthy before you have orthodontic treatment. Some patients can’t have orthodontic treatment – for example, if they have advanced gum disease. Only an orthodontist can decide whether you are able to have orthodontics.

Why might I need braces Puncak Alam?

There are many reasons why you might want, or be advised, to have braces.

Some of the most common reasons are:

overcrowded or crooked teeth
not enough, or too much, spacing between your teeth
upper front teeth that stick out (called an ‘overjet’)
lower teeth that bite too far behind your upper teeth (called an ‘overbite’)
upper front teeth that bite behind your lower ones (called an ‘underbite’)
the appearance of your smile
What is it like to wear braces?

Most braces are made of metal, but some are made of ceramic or plastic. They are designed to be comfortable, but they may rub your mouth or make it feel sore. Also, your teeth may feel tender or sore as they start to move. These issues don’t usually last long (a few days at most). They may happen at the start of your treatment or when your brace has been adjusted.

Your braces may feel large in your mouth at first, but it is important to remember that your mouth will adapt and get used to them. They are there to guide your teeth into a new and proper position, but they will only do this if you keep wearing them.

How long will the treatment take?

This depends on how out-of-position your teeth are. It may take anything from a few months to two-and-a-half years. Most people can be treated in one to two years.

Do I need to keep seeing my orthodontic team Puncak Alam during treatment?

Yes. Everyone will have their own plan tailored to them by their orthodontic team, and braces usually need adjusting every 6 to 8 weeks.

To get the best results possible, you will need regular appointments with your orthodontist. They will check your brace and teeth, and make adjustments to the brace if they need to.

Are straight teeth the only benefit of getting braces Puncak Alam?

No, there are many benefits that come with orthodontic treatment.

Orthodontic treatment will straighten your teeth or move them into a better position. This not only improves their appearance and the way the teeth bite together but can also make them easier to clean.

Some people have teeth that stick out. These teeth can be moved back into line (inside the lips) and this can protect them and help keep them clean.

Crooked and crowded teeth can be hard to keep clean. Making them straight can mean they are easier to clean.

Teeth that do not meet properly can wear down over time. This can change their appearance.

Awkward ‘bites’ often cause jaw problems, but straight and even teeth will let you chew food more comfortably. If you feel you have jaw ache, please ask a dental professional for advice. There may be other issues that need to be put right. Only a dentist or orthodontist will be able to give you advice about this.

Orthodontic treatment may be the best way to improve your teeth. But it is important that you discuss all aspects of your treatment – and the possible and realistic outcomes – before starting.

Can orthodontics Puncak Alam damage my teeth?

Your teeth can only be damaged if you don’t look after them properly during treatment.

The braces themselves will not cause any damage. But poor cleaning and too many sugary foods and drinks can cause permanent damage to your teeth. You need to clean your teeth and braces very carefully.

Because your teeth, and the roots of your teeth, move through the bone this can cause a slight shortening of the root. This change does not harm your teeth and should not stop you having treatment. Before having orthodontic treatment, it is important that any possible risks are explained to you.

If orthodontic treatment is carried out incorrectly, there can be permanent damage to the jaw bone, gums and the roots of the teeth. A fully trained orthodontist will make sure this does not happen.

Is orthodontic Puncak Alam work permanent?

It’s always possible that teeth might move. Orthodontic treatment aims to move the teeth into a stable position. This is complicated and needs a specialist understanding of where teeth can be moved to, and how.

The new position of your teeth should be a stable one. However, you should wear your braces for as long as your orthodontist advises. This will help stop your teeth from moving back to where they were. Even if they do this only slightly, you may be disappointed with the result.

You’ll also need to wear a ‘retainer’ regularly for some time after your treatment has finished. This stops your teeth moving back to the position they were in before the treatment. We don’t want all the hard work you’ve put in up to this point going to waste!

How do I care for my brace Puncak Alam and teeth?

It is important to keep having your teeth checked by your dental team, at routine check-ups, while you are having orthodontic treatment and afterwards.

Clean your teeth carefully every day, including between your teeth where you can. Braces are delicate and you need to make sure you clean them carefully so that they do not break. Your dental team will be able to show you how to do this for the type of brace you are wearing.

Again, cut down on how much sugary food and drink you have and how often you have them. Also, sticky and hard foods may damage your brace.

Finally, brush your teeth last thing at night and at least one other time during the day. Use a mouthwash if you need to. Your dental team may recommend a stronger fluoride toothpaste, or perhaps a fluoride gel or mouth rinse, for you to use.

How successful are braces Puncak Alam?

In most cases, orthodontic treatment works well, but you need to be committed to your treatment for it to be successful. Follow the instructions your orthodontist gives you.

While you are wearing braces, you need to be more careful about what you eat. To give your braces the best possible chance of improving your teeth, cutting back on sugary and acidic foods is a must. This is because braces can trap bits of food and cause more plaque to build up than usual. Plaque is a thin, sticky film of bacteria that builds up on your teeth.

You should keep seeing your regular dentist while having orthodontic treatment, and after your treatment has finished.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>